Zorg en ondersteuning
Passend Onderwijs op De Leiboom
We streven ernaar alle kinderen passend onderwijs te bieden. Om dat te kunnen bereiken zijn we aangesloten bij het samenwerkingsverband 'De Meijerij'. Dat betekent dat we gezamenlijk de verantwoordelijkheid dragen voor goede onderwijsondersteuning voor elke leerling in de regio. Een belangrijk uitgangspunt is hierbij dat we uitgaan van de onderwijsbehoefte van een kind. Het accent daarbij ligt steeds meer op wat het kind kán, en op welke wijze het individuele kind het beste leert.
Op onze school willen we al onze kinderen de ondersteuning kunnen bieden die ze nodig hebben. Op de Leiboom is de groepsleerkracht de centrale persoon die uw kind dagelijks begeleidt. De groepsleerkracht kan voor speciale zorg een beroep doen op twee interne begeleiders om te helpen het juiste onderwijsaanbod te kunnen realiseren. Op de Leiboom bestaat ook een zorgplan waarin is beschreven hoe de leerlingenzorg is georganiseerd. U kunt hierover lezen in onze schoolgids. In een enkel geval hebben we daar externe hulp bij nodig. Deze ondersteuning wordt dan door specialisten uit het samenwerkingsverband geboden. Op deze manier kunnen leerlingen die specifieke ondersteuning nodig hebben toch op de eigen basisschool blijven.
Soms kunnen wij, ondanks extra hulp, niet de benodigde ondersteuning bieden. Binnen het samenwerkingsverband wordt dan naar de beste onderwijsplek voor het kind gezocht. Vaak gaat het om zeer specialistische ondersteuning.
Meer informatie vindt u op de website van samenwerkingsverband de Meierij.
Plusgroep
Op de Leiboom werken we met twee verschillende soorten plusgroepen. Voor kinderen die met rekenen meer aan kunnen, werken we met het routeboekje van SLO. Dit houdt in dat de kinderen minder van de reguliere lesstof doen, zodat ze tijd over houden om met plusmateriaal op rekengebied aan de gang kunnen. Wij gebruiken hiervoor o.a. de methode Kien onder begeleiding van een onderwijsassitent.
Daarnaast hebben we voor kinderen die op meerdere vakgebieden extra uitdaging kunnen gebruiken, een algemene plusgroep. Dit gebeurt ook onder begeleiding van een onderwijsassistent of ouders (onder verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht). De kinderen gaan de klas uit om in kleine groepjes te gaan werken.
In groep 3 werken we met een zelf samengestelde map met proefjes op gebied van natuur en techniek. Daarnaast gebruiken we mini-informatieboekjes. In groep 4 werken we een drietal thema’s uit: de riddertijd, mijn eigen wereld en dierenrijk. In groep 5 en 6 gebruiken we Plustaak wereldoriëntatie en lezen we een boek van Thea Beckman (de Korilu), waar een verwerkingsmap bij zit. Voor groep 6 hebben we ook biologie van de serie Topklassers. In groep 7 gebruiken we Topklassers natuurkunde. Daarnaast krijgen de kinderen Franse, Spaanse of Duitse les, mits we hiervoor ouders vinden, die dit kunnen geven. In groep 8 krijgen de kinderen afwisselend Topklassers sterrenkunde. Ook krijgen de kinderen weer Franse, Spaanse of Duitse les.
Meer informatie hierover kunt u krijgen bij de groepsleerkracht.